Frustratie bij bewoners Carnisse over verdwijnen bus 44 uit de wijk

Gepubliceerd op 24 mei 2024 om 11:37

Rotterdam - Bijna twee maanden is buslijn 44 nu verdwenen uit het hart van Carnisse. Tot grote frustratie van de wijkbewoners. Tijdens de commissievergadering Mobiliteit deed Gemma Verstralen, wijkraadslid van Carnisse-Zuidplein-Zuiderpark, deze week een emotioneel betoog in de hoop de bus terug te krijgen. Een petitie van de wijkraad is ruim 230 keer ondertekend door onder meer huisartsen en andere zorgverleners langs de oude route.

Door Hulya Aydogan

Vooral ouderen zijn de dupe van het vervallen van de haltes aan de Markerstraat, het Amelandseplein en de Utenhagestraat. “Zonder bus 44 kunnen velen niet meer zelfstandig naar de huisarts of het ziekenhuis”,  zegt Verstralen. “Ook een simpel uitje naar het Zuidplein of een kopje soep eten met anderen wordt voor hen onmogelijk.”

Ouderen

De verouderende bevolking van Carnisse – over vijf jaar zal het aantal ouderen met 25 procent zijn toegenomen – was afhankelijk van de buslijn voor hun mobiliteit. “Kom naar Carnisse,” zegt Verstralen tegen de commissieleden. “Ik woon hier al 30 jaar en zie hoe deze wijk lijdt onder de veranderingen.”

Minder haltes

De nieuwe route van bus 44, bedoeld als snelle verbinding naar onder meer Erasmus MC en Hogeschool Rotterdam, wordt door gemeente en RET geprezen. De bus rijdt sinds begin april in een rechte lijn van Rotterdam Centraal via de Maastunnel naar Zuidplein. Dit betekent een kortere reistijd, maar ook minder haltes, waardoor veel bewoners langer moeten lopen naar een bushalte.

Bezoekers moskee

Vicevoorzitter van de Laleli Moskee, Saim Kaya, dacht dat de routewijziging tijdelijk was. “Maar nu blijkt dat het permanent is,” zegt hij. Kaya verzamelde handtekeningen onder de bezoekers van de moskee, die te voet of met de auto komen. “Als het belangrijk is voor de wijk, willen wij ons inzetten”, voegt hij toe.

Lees verder onder de foto.

Hayri Husein van buurtsupermarkt Dunya, Foto: Hulya Aydogan

Buurtsupermarkt Dunya

Ook lokale ondernemers voelen de impact. Zeynep Akhmedova van Bakkerij Europa zag haar omzet dalen sinds het verdwijnen van de bushalte bij haar winkel. “Mensen die op de bus wachten, kopen vaak iets”, zegt de alleenstaande moeder. Hayri Husein van buurtsupermarkt Dunya sluit zich daarbij aan: “De bus moet terugkomen.”

Bus 70

Gemma Verstralen pleit zelfs voor een alternatieve oplossing: “Laat desnoods bus 70 de oude route rijden.” Ellen Verkoelen van 50PLUS ondersteunt het betoog van Verstralen en benadrukt de nadelige gevolgen voor zowel bewoners als ondernemers.

Vincent Karremans

Wethouder Vincent Karremans erkent dat het openbaar vervoer een sociaal product is en dat veranderingen weerstand oproepen. “Binnen de beschikbare middelen lijkt dit de beste optie,” zegt hij. 

Je kunt de petitie hier vinden: https://petities.nl/petitions/behoud-buslijn-44?locale=nl

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.